DİSCONNECT/ Sanal Hayatlar (2012) Film

İletişimi sadece sanal hayata bırakmanın sonuçlarının vahim olduğunu görmek istiyorsanız acilen seyretmeniz gereken bir film.

Yönetmen: Henry Alex Rubin

Ülke: ABD

Tür:Dram | Gerilim

Vizyon Tarihi: 26 Temmuz 2013 (Türkiye)

Süre: 115 dakika

Dil: İngilizce

Senaryo: Andrew Stern

Müzik: Max Richter

Görüntü Yönetmeni: Ken Seng

Yapımcılar: Scott Ferguson , Lynn Givens , William Horberg

Oyuncular:  Jason Bateman, Alexander Skarsgård,    Paula Patton,    Max Thieriot, Colin Ford

Özet:

Hayatı olmadığınız yerlerde de yaşamanın sonuçları nelerdir? İnternetin bize sağladığı özgürlük müdür, tutsaklık mı?

Henry-Alex Rubin´in bu ilk uzun metrajlı kurmaca filmi, sinsice iç içe geçen bir dizi sürükleyici öykü eşliğinde internetin günlük hayatımıza etkisini anlatıyor ve bizi unutulmayacak karakterlerle tanıştırıyor: kimlik hırsızlığı kurbanı gergin çift, sanal zorbalık yapan oğluyla uğraşan eski polis, oğulları intihara kalkışan sevgi dolu anne-baba, yetişkin sitelerde internet kamerası hep açık hırslı TV muhabiri…

GENÇLİĞİN BAŞ BELASI PORNO

“Pornografi Bağımlılığından Kurtulma Rehberi” başlıklı yazıyı okumanızı tavsiye ediyorum. Film ve bu yazıların içeriği ile bazı konularda zamane sorunlarının gittiği yönü gözler önüne sermektedir. Muhakkak okuyun : https://eksisozluk.com/entry/36439504

GENÇLİKTEKİ HAKİKİ MESELEYE GELDİK

Mesele şu: İnsanlık ve Avrupa bir ahlâkî prensipten mahrum bırakıldı. Bu, kütle adamının eskimiş ahlâkî prensibi, bir yenisiyle değiştirmek için, kaldırıp attığı demek değil de, kendi hayat anlayışının merkezî noktasında her hangi bir ahlâkî prensibe bağlı bulunmaksızın yaşamak istemesidir.

“Yeni ahlâk düzenimden bahseden gençlerin bir tek kelimesine inanmayın. Bugün Avrupa’nın her hangi bir köşesinde yeni bir ahlak sistemi olmayı vâdeden bir “etos”un (ahlâk anlayışı) ilhamı altında her hangi bir topluluğun bulunduğunu mutlak bir şekilde reddediyorum. “Yeni ahlak düzenimden söz edenler sadece yeni bir “gayri ahlâkî” durum yaratıyor ve kaçak mallarını piyasaya sürmenin yollarını arıyorlar.

(Dünyanın her tarafındaki insanlar arasında, ileride yeni bir ahlâk prensibi olabilecek fidenin meydana çıktığını farkedebilecek iki düzüneden fazla insanın bulunduğunu zannetmiyorum. İşte bu sebepledir ki, “yeni ahlâk düzeni”nden bahsedenler, bu gerçek zamanlan temsile en az lâyık olanlardır.)

Bundan böyle, günümüzün adamını ahlâk anlayışından mahrum olmakla itham etmek onu kıpırdatmaz, veya dahası hoşuna gider. Gayri ahlâkîlik artık alelâdelik haline geldi ve herkes bu yola başvurmakla övünüyor.

Bu incelemede yaptığımız gibi, mazinin kalıntıları olduklarını imâ eden bütün grupları — Hıristiyanları, İdealistleri, eski Liberalleri — konumuzun dışında tutarsak, hakikî devrenin bütün temsilcileri arasında, hayat karşısındaki bütün davranışları, bütün haklara sahip olmak ve hiç bir mecburiyet altında bulunmamakla sınırlanmayan bir tek grup dahi bulunmayacaktır. Onların kendilerini reaksiyoner veya ihtilalci kisvelerine bürümeleri farketmez; aktif veya pasif bir iki durumdan sonra zihnî durumu bütün yükümlülükleri kesinlikle inkâr eder hale gelecek ve niçin olduğunu hiç bir şekilde düşünmeksizin kendini sınırsız haklara sahip hissedecektir. Eğer reaksiyoner veya anti-liberal görünürse, ileri sürdüğü bahane, Devletin kurtuluşunun diğer bütün standardları aynı seviyeye getirmek ve bir kimsenin komşusunu hırpalamak hakkını tanıdığını söyler ve bilhassa komşusu tanınmış bir şahsiyet ise. Fakat, ihtilalci rolü ile hareket etmeğe karar verince de aynı şey tekrarlanır; onun, beden işçisine, fakir sınıflara ve sosyal adalete gösterdiği yakınlık ve heyecan, nezaket, dürüstlük ve hepsinin üstünde, üstün fertlere duyulması gereken hürmet gibi bütün mecburiyetleri reddetmesini kolaylaştıracak bir maske hizmetini görür. Ben, kendilerine, sadece zekâyı hor görme ve ona her hangi bir hürmetten kaçınma hakkını vereceği için işçi sendikalarına veya diğer teşkilâtlara giren pek çoklarını tanıyorum. Diktatörlüğe gelince, onların kütle-adamını nasıl okşadıklarını, nasıl onun hoşuna gideceği şekilde konuştuklarını, müşterek seviye üstünde görünen her şeyi nasıl çiğnediklerini çok iyi gördük.

Günümüzde “GENÇLİK” plâtformunun kuruluşu, her mecburiyetten kaçınmanın kısmen gülünç kısmen yüz kızartıcı fenomenini kısmen izah eder. Zamanımız, belki de, bundan daha gülünç bir manzara ortaya koymadı.

İnsanlar, Gençliğin, Mecburiyetten Fazla Hakları Olduğundan Ve Çünkü Bu Yükümlülükleri Olgunluk Yıllarına Erteleyebileceklerinden, Kendileri İçin Komikçesine “Genç’’ Diyorlar. Gençlik, böylece, önemli işler yapmaktan veya yapmış olmanın daima dışında tutuldu. Daima “kredi” ile yaşadı.

Bir çeşit — kısmen istihzalı kısmen hoşa giden — sahte hakla, gençlik devrelerini arkada bırakanlar kendilerinden küçük olanlara boyun eğdiler. Fakat günümüzün hayret uyandırıcı vakıası şu ki, “genç”ler de, bunları, ancak bir şeyler yapmış olan insana bahşedilen haklari kendilerinin iddia edebilmeleri için tesirli bir hak diye kabul ediyorlar.

İnanılmaz gibi gelecek: “Gençlik’’ bir şantaj vasfına büründü.

Biz, gerçekte, bunun iki tamamlayıcı davranışının, şiddetin ve karikatürün benimsendiği bir zamandayız. Şu veya bu şekilde, maksat daima aynı: Aşağı seviyedeki adam, kalabalığın adamı, kendini, üstündekilere itaat etmekten muaf hissediyor.

Demek oluyor ki, hakikî krizi, iki farklı moralite (ahlâk) anlayışı, biri çürümekte olan ve diğeri henüz şafağındaki iki medeniyet arasındaki çatışma diye yüceleştirmeğe çalışmak doğru değildir. Kütle-adamı, gayet açık bir şekilde, özü itibariyle, insanın kendini bir şeye adama hissi, hizmet ve yükümlülük şuuru olan moralite’den daima mahrumdur. Fakat, belki, “gayet açık bir şekilde’’ demek yanlış. Zira mesele, bu tip yaratığın moraliteden mahrum yaşayışı değildir. Hayır, onun görevini, kolaylaştır- mamalıyız. Moralite, daha fazla ses çıkarmadan ortadan kaldırılacak şey değil. Gramerde dahi mevcut olmayan “amoralite,” mevcut olmayan bir şey. Eğer her hangi bir norm’a boyun eğmek istemezseniz, “nolens volens” durumu meydana çıkar; bütün moraliteyi inkâr eden norm’a boyun eğme, ve bu da “amoral değil “immoral’dir (gayri ahlâkî). Diğerinin boş şeklini muhafaza eden boş bir moralite. Hayatın “amoral” oluşuna nasıl inanıldı? Çünkü, bütün modern kültür ve medeniyet bu inanışa meylediyor? Avrupa, şimdi, önceki ruhî davranışının acı sonuçlarının hasadım biçiyor. Şaheser olan, fakat kökü bulunmayan bir kültürü körce benimsedi.

Bu incelemede muayyen tipte bir Avrupalıyı, bilhassa onun içinde doğduğu bir medeniyete karşı tutumunu tahlil ederek, çizmeğe teşebbüs ettik. Bunun yapılması gerekiyordu, çünkü bu insan, önceki bir medeniyetle mücadele eden yeni bir medeniyeti temsil edemez, o sadece bir inkârı temsil eder. Bundan böyle, onun kafa portresini önümüzdeki büyük sualle birleştirmek gayemize hizmet etmedi. Sual şu: Modern Avrupa kültürüne ıstırap veren köklü kusurlar nelerdir?

Zira, şurası aşikâr ki, uzun vadeli olarak ele alındığı takdirde günümüzün hâkim beşeriyet şeklinin menşei bu kusurlarda.

Bu büyük sual, bu sayfalar dışında kalmalı. Onun ele alınması, ‘leit- motif” (sık sık tekrarlanan tez) gibi, dokunmuş, imâ edilmiş, fısıldanmış beşer varoluşu doktrininin açıklanmasını gerektirecek. Kim bilir, belki çok geçmeden yüksek sesle de söylenebilir.

Kaynak: Ortega y Gasset, KÜTLELERİN İSYANI, Çeviren: Nejat Muallimoğlu, Bedir Yayınevi İstanbul, 1992, sh:151-153

*********************

FACEBOOK’UN  PSİKOLOJİK ETKİLERİ

NARSİSİZM VEBASI ÜZERİNE

[ÖNEMLİLİK DUYGUSU- MUTLULUK] VE İSTİSMARI

KÜLTÜR VE TEKNOLOJİ

KARAKTERSİZ KARAKTERLER

DİNDEN UZAKLAŞMANIN RUHSAL BOZUKLUKLARDAKİ ETKİSİ

NİYE “ŞEYTANIN AVUKATI?”

KÜTLELERİN İSYANI

KÜTLELERİN GELİŞİ

 

Reklamlar

yorum

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s