MUSA VE HIZIR KISSASINDA ASIL ÖNEMLİ OLAN BALIKTI

Nefsin (Kendilik, Self)

Hz. Musa aleyhisselâm Doğu ve Batı denizlerinin birleştiği ve önceden “orta yer” olarak anılan Süveyş kanalında meydana çıkan hocasının büyük bilgeliğinin farkına varmıştır.

“Onlar mütevazi besin kaynaklan olan balıklarını unutmuşlardı; bu balık gölgenin babasını, dünyevî kişiyi ve Yaratıcı’nın karanlık dünyasından gelen Nun’u temsil ediyordu.”

Balık, içgüdüsel bilinçdışının bir içeriğinin sembolüdür; yine balık, “ruhun yitimi” durumunda (ki aç kalmak ve yıpranmak gibi olan bu durumları hepimiz biliriz) bulunan yenilenmenin kaynağıdır. Burada işlenen tipik motif, simyada iyi bilmen ve Kur’an tefsirlerinde genişletilmiş bir halde bulunan yaşamın kaynağım bulmak ve onu yeniden getirmenin işareti, yani “yaşamsal önemi olan bir anın farkına varamama” dır.

Jung balığın, nasıl bir mağarada doğmuş, “uzun bir yaşam süren” ve İlyas peygamber gibi kendini sürekli yenileyen ve onun arkadaşı olan Hızır’ın temsili olduğunu göstermekte ve bunun Kendilik‘in bir sembolü olduğuna inanmaktadır. Uyarıcı olan bu hikâyede Hızır, daha yüksek bir bilinç olarak kabul edilmektedir. Jung, ego-bilinçliliğin kaderin girdabında Kendilik’in üstün rehherliğine nasıl tepki gösterdiğini anlatmaktadır:

“Dönüşümü becerebilen inisiasyon üyesine, bu, rahatlatıcı bir hikâyedir; itaat eden inananlara ise Allah’ın kadir-i mutlak gücüne söylenmemek için bir uyarıdır. Hızır yalnızca yüksek bilgeliğin değil, fakat bu bilgelikle uyum içinde olan ve bu mantığı aşan davranış biçiminin de sembolüdür.”

Bizler hep Musa’yı araştırıyoruz der Jung ve dönüşüme uğrayanın ne Musa ne de Yashua değil, unutulmuş balık olduğuna işaret eder.

Balık mütevazi bir yerde başlar ve kahramanlık efsanesi olur. Jung öteki dinlerdeki gibi dönüşüme uğrayanın içimizdeki yüksek kişilik, Kendilik (Nefs; self) olduğunu gösterir. Ölümsüzlük sezgimiz, kendimizin uzamsal ve zamansal olmayan yönlerini belirler. Hızır, yaşayan ve dönüşüme uğrayan Kendilik’in bir görünüşüdür.

Jung, Hızır’ın insanların dilinde bir arkadaş, danışman, öğretmen ve teselli veren biri olarak yaşadığını belirtir.

Sh: 15-16

Kaynak: JUNG VE TASAVVUF, Editörler, J. Marvın Spiegelman Pir Vilayet İnayet Han Tasnım Fernandez, özgün Adı: Sufism, İslam and Jungian Psychology, Çevirmenler Kemal Yazıcı – Ramazan Kutlu, İnsan Yayınları, Nisan 1994, İstanbul

 

BAŞA DÖN

 

Reklamlar

yorumda sahte e-posta yazanlara cevap verilmez.

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s