İBNU’L-FARİD VE EDEBΠKİŞİLİĞİ

Hzl: Yücel BARK

Şair İbnu’l-Fârid divanında nesebi ile alakalı olarak şu bilgilere yer vermektedir.

Bir gece İbnu’l-Fârid rüyasında Rasûlullâh sallallâhü aleyhi ve sellemi görür. Peygamber Efendimiz şaire nesebini sorar . O da cevaben dedesinden öğrendiği bilgilerle ona cevap verir. Nesebinin Benî Sa‘d kabilesinden Rasûlullâh sallallâhü aleyhi ve sellemin süt annesi Halime validemizin mensup olduğu so­ya kadar uzandığını söyler. Rasûlullâh sallallâhü aleyhi ve sellem:

 “Hayır Sen neseb olarak o kabileye mensup olabilirsin fakat muhabbet olarak benim soyumdansın”  [Divan, Mısır, 1290, s. 11-12; Şerhu Divâni’bni’l-Fârid Marseilles, s. 9-10]

diye iltifat ettiği yer almaktadır. O, bu durumu aşağıda verilen beyitlerle ifade etmiştir (remel):

 “Bizim aramızda gönül bağı yolu ile gelen bir neseb anne babadan gelen bir nesebden daha yakındır.”  [ Divan,Mısır, 1879, s. 7]

**

“İbnu’l-Fârid iyi derecede fıkıh bilgisine sahipti. Hatta fıkıh alanında ictihad yapacak kadar bu ilmin inceliklerine vâkıfdı. Şair bir gün cuma namazı kılmak için camiye gider. O anda bir vâiz cemaata hitab etmektedir. Vaaz esnasında, ‘Ömer b. el-Fârid bir adamı mırıldanırken görür ve buna çok kızar. Bu adama gizlice bir ders vermeyi kafasına koyar. Namaz bitip cemaat dağıldıktan sonra mırıldanan adam, şairi yanına çağırır. Îbnu’l-Fârid, adamın yanına gelin­ce, adam ona aşağıdaki beyitleri okur, bu olay  İbnu’l-Fârid’in zahidliğine se­bep olur.

“Allah Teâlâ işleri kullar arasında taksim etmiştir
Âşık şiir söyler hücreler de tesbih eder.”

“Ömrüme yemin olsun ki tesbih en hayırlı ibadettir ve topluluğu ıslah eder.
Bu bir kavim için yararlıdır.”

**

 “Kulağımla duymadan, gözümle görmeden, çaba harcamadan ve yeteneğimi kullanmadan aşkına nail oldum.”

“Ben onun aşkına daha bedenim yaratılmadan alem-i ervahta erdim ve coşkum yaratılışımdan önce vücuda geldi.”  [Divan,Beyrut, 1879, s. 27 ]

 

**

“Kalbim bana, senin beni helak edeceğini söylüyor. Bilsen de bilmesen de ruhum sana feda olsun.”

“Eğer senin uğrunda kederi yerine getirmezsem aşkının hakkını vermemiş olurum. Benim gibisi vefakardır.”

“Benim ruhumdan başka hiçbir şeyim yok, sevgilisinin aşkı uğrunda kendisini bitiren kimse ise müsrif değildir ”   [Divan,Beyrut, 1879, s. 76]

**

“Eğer mutlu yaşamak istersen onun uğrunda şehit olarak öl, yoksa bu işi yapa­cak aşk ehli birileri vardır.”  Divan, Beyrut, 1879, s. 67

**

“O öyle bir köle ki bir gün bile efendisinin onu azat etmesini ummadı eğer sen onu bıraksan bile o seni asla bırakmaz.”   [Divan,Beyrut, 1879, s. 79]

**

“Eğer müridler, Allah’ın (c.c.) salih kulların kalplerindeki tecelliyatını görselerdi, onlar gibi seyr-u sulûk etmeseler bile kendilerinden geçerlerdi.”  [Şerhu Divâni’bni’l-Fârid,Mısır, II, 158]

 

Kaynak: Yücel BARK , İbnu’l-Farid Hayatı Ve Edebî Kişiliği, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri Ve Edebiyatları Anabilim Dalı, Erzurum – 1998

 

 

 

 

BAŞA DÖN

 

Reklamlar

....

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s